Pilotelever, som ønsker at uddanne sig til kommerciel trafikflyver kan vælge imellem to forskellige uddannelsesforløb. Fælles for de to forløb er, at man afslutter med næsten det samme certifikat. Forskellen mellem de to forløb og certifikater er beskrevet i det følgende.

Integreret uddannelse – MPL-Certifikat.

Den integrerede uddannelse til trafikflyver forudsætter, at man har bestået skolens optagelsesprøver og en helbredsmæssig undersøgelse.

Elever, som har bestået optagelsesprøverne, kan derefter søge om optagelse på flyveskolen.

Skoleforløbet vil normalt have en varighed på minimum to år. Ved kursusstart er det en betingelse, at man er i stand til at betale både et indskud og stille kaution eller en bankgaranti for den resterende del af kursusprisen, som er ca. 700.000-850.000 kr.

Desuden er det en betingelse, at man kan afgive al sin tid til skolen. Det vil sige, at skolen kan planlægge undervisningstimer for eleverne på alle tidspunkter af dagen - alle ugens syv dage.

Da der er mødepligt til timerne, kan man ikke samtidigt med uddannelsen have et fast arbejde og tjene penge til uddannelsen eller deltage i sine sportsaktiviteter med faste træningstider.

Elever, som har fulgt den integrerede uddannelse afslutter uddannelsen med et MPL-Certifikat (Multi-crew Pilot License), som senere kan udvides til et ATPL-Certifikat.

Piloter med et MPL-Certifikat må flyve som anden pilot (co-pilot) på luftfartøjer, som er certificeret til at operere med to piloter (Multi-crew-Airplanes) som f.eks. Airbus 320 og Boeing 737, men må ikke flyve som pilot på én pilot luftfartøjer som f.eks. Cessna 172, Piper 28 eller de lidt større business jetfly som f.eks. Embraer Phenom 300 eller Cessna Citation.

Modulær uddannelse - ”Frozen” ATPL-certifikat.

Til den modulære uddannelse er der normalt ikke optagelsesprøver, men elever skal som minimum have afsluttet folkeskolens 10. klasses afgangsprøve.

Skoleforløbet, som normalt har en varighed på minimum 1 år, tages i moduler, hvor en del af uddannelsen foregår som selvstudie med bl.a. opgaveløsning. Undervisningstider aftales med elever, og der er ikke nødvendigvis mødepligt til undervisningen. Kursusforløbet er fleksibelt. Har en elev brug for en kortere eller længere pause i uddannelsen, er det muligt både at sætte uddannelsen på pause eller accelerere forløbet.

Da den modulære uddannelse ikke er fuldtidsundervisning, er det muligt at have hel- eller deltidsarbejde ved siden af studiet. Elever som har fulgt den modulære uddannelse, afslutter uddannelsen med et ”frozen”-ATPL- Certifikat (Airline Transport Pilot License), som nedenfor beskrevet.

Et ”frozen”-ATPL-Certifikat giver ikke blot ret til at flyve som anden pilot (co-pilot) på alle to pilot luftfartøjer, som f.eks. Airbus 320 og Boeing 737, men også ret til at flyve som fartøjschef/kaptajn på alle én pilot luftfartøjer, som f.eks. Cessna 172, Piper 28 eller de lidt større business jetfly, som f.eks. Embraer Phenom 300 eller Cessna Citation. Når en pilot med et ”frozen”-ATPL-Certifikat har opnået 1500 flyvetimer som pilot, kan certifikatet ændres til et ubegrænset ATPL-certifikat, som giver ret til at flyve som kaptajn eller co-pilot på alle typer luftfartøjer, store som små, vedkommende er uddannet på.  Med ATPL-Certifikat opnås således flere rettigheder, umiddelbart efter afslutning af uddannelsen, end med et MPL-Certifikat.

Prismæssigt er der en forholdsvis stor forskel på de to uddannelser. Ofte ender en integreret uddannelse med en pris på 750.000-850.000 kr. Den modulære uddannelse koster fra ca. 450.000 kr., som betales løbende under uddannelsen.

Der er forskel på priserne mellem de forskellige flyveskoler, men som regel er den integrerede uddannelse betydeligt dyrere end den modulære uddannelse.

February 6. februar 2019.

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk